Wednesday, December 21, 2022

A Japanese fan remembers Baba and Wajima vs Zenk and Martel, World's Strongest Tag Team, 1986


トム、ジンクさんといえば昭和61年の世界最強タッグで故ジャイアント馬場さんが元横綱輪島さんと組み東都デビュー戦として対戦した試合を銭湯のテレビでみました。


その頃僕は大学受験のため上客して予備校に通っていましたが友達が居なかったり授業についていかれなくなったり東京のラッシュや生活ペースについて行かれずに十二指腸に潰瘍が出来て池袋駅で吐いてから電車に乗れなくなりました。


近所なら良かったですが電車に乗ろうとしたりと人混みを歩くと頭が痛くなったり下痢をしたり吐き気がして身体が悲鳴をあげていました。故に大家以外に人と話をしなかったり昼夜の生活が逆転して19歳という人生で一番フレッシュな時期に写真が1枚もない時代を過ごしました。


一応受験生だったのでテレビは無かったですがプロレス中継が見たかった以外は特にテレビがなくとも困りませんでした。しかし僕は幼少期に輪島さんと北の湖関と名勝負を見ていたのでプロレス転向後の輪島さんをみたいと思い銭湯のテレビを見に行きました。


輪島さんは喉輪?でトム、ジンクさんに勝ちましたが僕はそれを見て感激しました。今から思うとトム、ジンクさんがプロレスラーとして魅せたと思うのですが輪島さんを最高に光らせた見事な負けっぷりで19歳の頃の僕の思い出は銭湯に行ったことと池袋駅で吐いてからパニックになり一駅毎に途中下車して暗くなってしまいネオンが悲しかったことと輪島さんが豪快に勝ったことしかありませんでした。


その後僕はボクシングジムに入門して引きこもりを克服すると同時に辛かった19歳の頃のことを忘れて行きましたがトム、ジンクさんの死去のニュースに1986年のことを思いだしました。


あれから31年、間もなく元号も変わり馬場さんも亡くなりトム、ジンクさんも亡くなり昭和が更に遠くになったと思いますがトム、ジンクさん引きこもり時代の辛い1986年に好ファイトで元気を与えていただきありがとうございました。トム、ジンクさんのご冥福を祈っています。
https://praneman2.naganoblog.jp/e2197313.html
[translation]

Today, December 19th, I was shocked to hear the news that former professional wrestler Tom Zenk passed away on Yahoo News. 

Speaking of Tom Zenk, I watched a match on TV where the late Giant Baba teamed up with former Yokozuna [sumo champion] Wajima in the World's Strongest Tag Team in 1986 to make their debut match in Tokyo. 

At the time, I was attending a preparatory school for the University Entrance exam, but I didn't have any friends, couldn't keep up with classes, and couldn't keep up with the rush of Tokyo and the pace of life in the city.

I rode the train in my neighborhood, but walking through the crowds, I would get head pain and nausea.  I didn't talk to anyone other than my landlord, and my day and night life were reversed. I was 19, in the freshest time in my life, and I don't have a single photograph of those times. 


Since I was an exam student, I didn't have a TV, but I didn't have any problem with that, except when I wanted to watch professional wrestling. I'd seen Wajima and Kitanoumi in their famous sumo matches when I was a child, and I wanted to see Wajima after he turned pro wrestler, so I went to the public bathhouse to watch TV. 


Wajima-san won against Tom Zenk with a clothesline, but I was deeply moved when I saw the match. When I think about it now, I think that Tom Zenk-san fascinated me as a professional wrestler and made Wajima shine with that finish.


After that, I joined a boxing gym and overcame my withdrawal [hikikomori], and at the same time, forgot about the painful 19 years of my former life.
It has been 31 years since then, and the Showa [All Japan Pro Wrestling] era has become even more distant with the change of the new year and the passing of Baba and Tom Zenk, but thank you, Tom Zenk, for your great matches and great energy in 1986, a difficult time for me when I was a shut-in. I wish Tom Zenk rests in peace.

 Watch the match here


No comments:

Post a Comment